Stichting MAYUMBU heeft de ANBI status.

Met uw gift en steun, helpt u ons om jongeren in Kongo een menswaardig bestaan te geven.

Uw giften zijn van harte welkom op Rekening: NL39 INGB 000 56 65 088  BIC: INGBNL2A ten name van de Stichting MAYUMBU.  O.v.v. het project!

Nzo ya ba saki

Huizen bouwen met zakken gevuld met zand is onze bijdrage om het milieu te beschermen en een milieu vriendelijke manier van huizen bouwen. Het is onze bijdrage tegen climaat verandering en een beste maatregelen om het kapen van boomen om huizen te bouwen te stoppen. Met uw steun willen wij in Mei 2023, een groep van 12 jongeren een speciale vak aanleeren tot ecologish bouwmeester. Ze zullen onze ambassadeurs worden tegen climaat verandering en betere bouwen en woonen.

Dit is een voorbeeld van wat wij tot nu toe hebben gebuild:

received_856666625195568-3.jpeg

Eind resultaat :

received_682449565971408-1.jpeg

Bul o bi

Ambura in de district Dwe,uit de provincie Kwilu(Bandundu) is Hoofddorp van de groupement Ambura, deze dorp kampt al jaren met problemen. Hun bossen werd ontnomen door machtsmisbruik van een politiekorpschef van de provincie. De dorpelingen hebben geen land meer om te verbouwen. Dit resulteert tot ondervoeding van kinderen en ouderen; en migratie van de jongeren naar de grote steden. Boven al die ellende, zijn de schoollokalen verouderd en de wanden bijna aan het vallen, kinderen zitten op de grond of op stenen om te studeren. Dit is voor iedereen onacceptabel.
Om tot aan eind te komen met deze ellende, willen wij deze mensen helpen om op een juridische manier, hen bossen terug te krijgen. Daarna, de vrouwen een gelijke stem geven in de economische groei en besluitvorming van Ambura, een kwaliteitsonderwijs, genoeg voedsel, gezond eten en een gezond leven waarborgen voor vrouwen, kinderen en de mensen
in Ambura. Door het leren van samenwerking, een coöperatieve en een palmolieplantage te starten.Daarmee kunnen ze meer verdienen nu en nog meer in de toekomst. Dit zal het dorp economisch laten bloeien(Bul o bi in het Mputu), de positie en conditie van de vrouwen verbeteren en toekomst en perspectief bidden aan de kinderen.

Mei 2017

Dankzij de steun van anonieme geldschieters, de Haëlla Stichting, de Johannes Stichting en de bevolking van Ambura, hebben wij van de € 14.950 die wij hebben aangevraagd, € 4.612 ontvangen. Wij danken deze mensen en instellingen.

Wij blijven kloppen bij andere mensen en instellingen om de volledige bedrag te vinden om dit project in zijn geheel uit te kunnen voeren.

Het vernieuwen van de schoolmaterialen en klaslokalen

De dorp Bea-Bipangu ligt in het district Nko in de provincie Kwilu.

De kinderen leiden om een goede onderricht te krijgen. Sommige van hen moeten lopen tot Kwenge om naar school als de houders geen moto kunnen betalen(moto blijft de enige goedkoop vervoermiddelen in dit gebied. Bussen die hier langs rijden, kosten heel veel voor deze dorpelingen).

De school in de dorp is niet meer veilig en ouders durven niet meer hen kinderen daar te sturen.De asfalt richting Kikwit/Kinshasa blijft de enige bron van inkomsten voor de mensen die hen oogsten verkopen aan auto's die voorbij rijden. Maar dit is niet genoeg om met zijn allen, de school te kunnen vernieuwen.

Bebossing van Kindobo

Kindobo ligt net buiten Kinshasa, dit gebied heeft bijna geen boom meer. De grond leidt heel veel hiervoor. Dit is dus slecht voor dit dorp en ook de mensen die hier wonen. Een grond zonder boom verslecht zich sneller en maakt dus plaats voor een woestijn. Woestijnvorming is een feit in dit hele gebied en men denkt nog niet om hier tegen te gaan. Dit is te begrijpen want, de meeste mensen hier hebben geen hoop in het leven, ze hebben geen werk. Doordat ze eerst eten moeten vinden, besteden ze geen tijd meer om aan het milieu te denken.

Ze willen overleven en moeten dus de eerste behoefte van het leven willen beantwoorden

Na een bezoek van A.S.DI., hebben wij de mensen in de dorp geleerd hoe schadelijk een woestijn is en wat kunnen ze doen om dit te stoppen en/of voorkomen.

Wij hebben een groep jongeren gesproken. Ze waren bereid om opgeleid te worden om op een hectare, bomen acacia's te gaan planten. Hiermee kunnen ze helpen om tegen te gaan met de klimaat veranderingen die wij kennen.

Na dit kleine onderricht, zijn wij ook ter plekke geweest om een paar bomen te planten tot tevredenheid van allen.

We zijn opzoek naar middelen om dit project uit te kunnen voeren. Wij vragen u voor uw steun.

Project "Masa"

Drinkwater is en blijft de eerste voorwaarde voor een gezond leven. Daarom wilt de stichting Mayumbu ervoor zorgen dat men schoon drinkwater krijgt in de dorpen Suakikomba, Bea-Bipangu, Kakoyi en de dorpjes in hen omgeving in de Democratiek Republiek Kongo. Dit om watergerelateerde ziekten als cholera, tyfus en diarree te voorkomen. Zoals wij het weten, vrouwen en kinderen moeten elke dag water naar huis brengen. Ze dragen het op hen hoofd . Wat niet goed is voor hen gezondheid en voor de groei van de kinderen. Steun ons om dit prachtige project uit te voeren.

BUKANGA LONZO EN AVANT

Bukanga Lonzo in Kongo is een plaats in de provincie Bandundu.

De bevolking loopt meer dan 10 km voor water, om hen mais en manioc . Ze vragen om een waterput en een graanmolen.

Om ook een antwoord te geven aan hen eten problematiek, dragen wij dit project naar voren.

Hier willen de bevolking deze volle proteïnes insecten laten kweken. Weet u hoe het gaat? Neem contact met ons!

Deze mensen hebben uw steun nodig!

Project Machine ya fufu in Suakikomba, Kongo

De maïs en maniok zijn de basis voedsel in de regio, deze worden tot nu toe in handen gestampt in een houtige stamp. Dit vergt veel kracht en tijd. Dit werkzaamheid wordt aan moeder en dochters gelaten. Moeder die stampen, hebben dus weinig tijd voor hen kleine kinderen en bijna geen tijd om andere sociaal activiteiten te verrichten. Wat ook niet goed is voor hen eigen ontwikkeling. Kinderen worden moe van het handmatig stampen en gaan dus vol vermoeidheid naar school.

Door uw financiële steun aan dit project te geven, wilt de stichting Mayumbu de moeders, meisjes en de bevolking van Suakikomba en omgeving de mogelijkheid bidden om hen maniok en maïs te laten molen door een diesel graanmolen. Daarmee hoeven de kinderen niet meer met de hand, maïs en maniok te stampen. Zo kunnen ze op tijd en volle energie naar school gaan. Moeders krijgen het makkelijk hen graan te molen.

Alvast bedankt!

Project Kikoti

De  zusters van de congregatie van de armen van Bergamo te Kikoti/Kikwit

De  zusters van de congregatie van de armen van Bergamo waren de Getuigen van liefdadigheid tijdens de ebola epidemie die in de regio in 1995 uitbarstte. De meesten van hen betaalde het met de dood. De overlevende nonen werden van Kikwit naar verschillende kloosters verplaatst. Waaronder een in de dorp Kikoti. Waar ze ook hen caritatieve werk voortzetten voor de kansarmen.

De Zusters helpen dorpelingen om een betere leven. Ze hebben rond 50 wezen en zwerfkinderen op wie ze onderdak en voedsel aanbieden. Toch kampen ze met problemen en kunnen daardoor hen liefdadigheid werk niet meer goed vervullen.

Dankzij uw steun aan dit project, kan de stichting Mayumbu de congregatie van de Zusters van de armen van Bergamo van Kikoti/Kikwit de mogelijkheid bidden om hen werk goed voort te zetten. Door het herorganiseren van landbouwactiviteiten in Kikoti. Zo kunnen de Zusters van de armen van Bergamo voldoende voedsel hebben voor de wees-en straatkinderen en de rest wordt op de lokale markt verkocht om hen scholing, opleidingen en andere activiteiten te bekostigen.

Ze vragen om uw hulp!

Uw donatie graag o.v.v. zusters van de congregatie van de armen van Bergamo te Kikoti/Kikwit

Project Makoyi-Koyi

Voor een landbouw projekt in Makoyi-koyi in de omgeving van Kikwit, in de Democratisch republiek van Kongo, hebben wij uw steun nodig.

Deze mensen hebben een waterpomp, middelen om beter te zaaien en oogsten zoals uw idëen, uw deskundigheid, werktuigen: kongo, mbeli, een tractor, enz nodig.

Denkt U dat U hen kunt ondersteunen, neemt dan kontakt met ons!

Vrouwen ondersteunen

Vrouwen steunen is gelijk aan steun bidden aan een hele familie.

Ondernemend vrouwen zijn bereid en in staat kinderen goed op te voeden en te leren voor zichzelf, de natuur en het milieu te zorgen.

Stichting Mayumbu ondersteunt vrouwen in samenwerking met de stichting ACTION SOCIALE pour le DEVELOPPEMENT INTEGRAL« A.S.D.I » D.R. van Kongo. We zijn een project begonnen in Kikwit.

Deze project biedt aan vrouwen de mogelijkheid om

-kleine bedrag te ontvangen om een produkt van haar keus te kopen om door te verkopen om inkomsten te genereren, -een grondstuk te gebruiken waar ze kunnen zaaien,oogsten en/of een varkensstal opstarten . In dit gebied is vleesvoorziening echter een probleem. Daarom willen wij door dit project, een oplossing geven aan deze probleem.

Vrouwen in D.R.Kongo zorgen voor alles in de familie. De mannen hebben geen werk meer. Dit is een resultaat van de langdurige oorlogen in het land.

BIBLIOTHEQUE ya BULUNGU

Bulungu is een stad in de district Kwilu in de provincie van Bandundu. Met ruim 70.000 mensen, de stad heeft nu 3 hogesholen. Toch kampen de studenten met een grote probleem: ze hebben geen bibliotheek, geen computers en schrijven hen scripties met de hand of met een typemaschine. Daarom willen wij hier een bibliotheek oprichten met boeken en informatica.

Samen zijn we sterker, beter,.....

Alleen kunnen wij het niet! Daarom roepen wij iedereen om ons te steunen.